Viktig med et helhetlig treningsprogram

Trening er medisin og det er morsomt hvis man gjør det rett. Jeg trener mange timer hver dag for å kunne delta i konkurranser i Norge og i utlandet. Dette er ikke enkelt, spesielt ikke fordi jeg er en mann som lett kjeder meg. Variasjon er viktig for å holde motivasjonen oppe. Derfor har jeg lagt opp en plan som sørger for at jeg får trent hele kroppen, samtidig som øvelsene er varierte og motiverende. Jeg ønsker å dele min filosofi med andre så flere opplever trening som spennende og inspirerende istedenfor bare kjedelig og tungt. Ikke for det, noen ganger så vil det være tungt og slitsomt. Det er bare naturlig, men dette skal være unntaket og ikke regelen.

Gjør det til en konkurranse

Gjør det til en konkurranse

De aller fleste av oss elsker konkurranser. Vi spiller forskjellige spill som quiz, tjueen og dam og gjør andre ting som innebærer at man konkurrer mot seg selv eller mot andre. Derfor kan det å konkurrere mot deg selv eller mot andre hjelpe å holde motivasjonen oppe. Sett realistiske mål for deg selv og gi deg selv en tidsfrist. Når du målet innen tidsfristen så får du en premie. Dette kan være en billett til en fotballkamp, en tur på byen, hva som helst. Husk bare at det må være noe som du synes er morsomt så det virker motiverende.

Har du muligheten til å konkurrere mot noen andre så kan dette være akkurat det sparket i baken du trenger. Det eneste problemet er at du må sørge for å velge den rette motstanderen. Hvis du velge ren mostander som er mye dårligere enn deg, så vil det ikke føles som en seier. Velger du en motstander som er mye bedre enn deg så vil du ikke ha en sjanse og du vil fort miste motivasjonen. Så du må velge den rette motstanderen så dere begge kan presse hverandre på en god måte.

Varierte øvelser

Både de som er helt nybegynnere og de som burde vite bedre går i den samme fellen. De finner en god rytme på et treningssenter eller en passende joggetur eller hva de nå enn liker. Dette føles komfortabelt fordi øvelsene sitter som støpt. Så fortsetter man gjerne med å trene på akkurat den samme måten i flere måneder.
Langsomt så blir man mer og mer lei av å gjøre det samme dag inn og dag ut. Ofte så sniker denne følelsen seg inn og man begynner å droppe treningen, alltid for gode grunner.

Løsningen på dette er enkel, du må rett og slett lage varierte øvelser og legge opp til at trening kan være moro og interessant.

  • Lær deg forskjellige øvelser så du kan bytte på treningen.
  • Bruk naturen og nærområdet. Trær er fine å klatre i, hopp over grener og trær som har falt ned.
  • Se på lekeplassen i nærheten. Her er det ofte flere forskjellige apparater som også kan brukes av voksne under trening.
  • Gangfelt har gjerne kantstein eller en kant. Denne kan du bruke til å trene ankler og bein.
  • Intervall trening, fra lyktestolpe til lyktestolpe eller bruk andre naturlige avstandsmålere.
  • Bruk bakker som motstand når du løper

Verden rundt oss er fylt med spennende og interessante hindre som kan gjøre trening ute like krevende eller mer krevende enn i et treningssenter. Så hvis man veksler på å trene inne og trene ute i naturen vil man blir overrasket over hvor inspirerende treningen vil føles.

Ta pauser

Det er viktig å legge inn nok med pauser når man skal sette opp et treningsprogram som virkelig gir resultater. Dessverre er dette noe som folk glemmer. De blir så opptatt av å få presset inn nok treningstimer at de glemmer å la kroppen hente seg inn igjen etter treningsøkter.

Ta pauser

Resultatet er gjerne at man klarer å holde ut i periode, men så går både kroppen og sinnet lei. Musklene og ligamentene klarer ikke å holde tritt med belastningen som påføres og ender opp med å bli svekket. Mange begynner å pådra seg skader i form av strekk, betennelser og annet. Så tvinges de til å la kroppen hvile. På grunn av skadene så blir gjerne hvilen mye lengre enn man skulle ønske.

Etter et skadeavbrekk så blir det gjerne ekstra tungt å komme i gang igjen. I verste fall så har man måtte stå på sidelinjen i flere måneder mens kroppen får hentet seg inn igjen. I beste fall så har man kunnet jobbe med alternative øvelser i en periode. Uansett så viser det seg at når folk bli satt på sidelinjen på grunn av skader så sliter de med å komme i gang igjen.

Et helhetlig treningsprogram må ikke bare dekke øvelser som gir deg sterke muskler og god spenst, men også sikrer nok hvile. Når kroppen får hvile så får musklene tid til å vokse på en sunn måte. I tillegg så vil eventuelle mindre overbelastninger få tid til å gro så de ikke utvikler seg til større problemer. Dette er fordelen med et helhetlig opplegg.