BMX

BMX er en forkortelse for “bicycle motocross” og er en sykkelsport som utføres på BMX sykler.  Det er i dag flere typer sykler som er tilpasset den formen av BMX som skal sykles. Konkurranse BMX og freestyle BMX er to hovedforskjeller. BMX dukket opp når unge syklister tok seg inn og benyttet motocross baner for å sykle for gøy, noe konkurranser og utføre stunts. Etter hvert kom det spesialiserte sykler tilpasset både til utøveren og til den formen for BMX sykling som skulle utføres.

 

Historie

BMX startet tidlig på 70 tallet i USA når barn og ungdom begynte å ta med syklene sine ut på de skitne race banene i søndre California – inspirert av motocross stjernene som kjørte på den tiden. Størrelsen og tilgjengeligheten av «Schwinn Sting-Ray» og andre lett spesialtilpassede sykler ble et naturlig valg, siden de var så enkle å spesialtilpasse for enklere behandling og handtering. BMX kjøring var et fenomen som dukket opp midt på 70 tallet. Barn og unge kjørte racing med standard sykler vekk fra veien og inn på skitne racerbaner og etter hvert også baner som var hensiktsmessige for denne typen sykling. Dette skjedd først rundt omkring i California. Dokumentar filmen fra 1972 om motorsykkel kjøring «On Any Sunday» er generelt kreditert med å inspirere bevegelsen rundt omkring i Amerika. Åpnings-scenen viser barn som kjører på sine Sting-Ray offroad sykler.  På midten av det tiåret oppnådde sporten en stor vekst og produsentene begynte å spesial produsere sykler til sporten.

BMX eksplosjon i England

I England ble BMX rene manien når det tok av tidlig i 80 årene – spesielt i 1982 og 1983 når det ble slik «må bare ha» om BMX sykler blant barn og unge. Tidligere var dette en lite nisje før det nesten eksploderte og ble den dominante sykkelen for alle unge ryttere. Men også tenåringer og eldre voksne tok del i sporten. Mange fikk sitt navn publisert i forskjellige BMX magasiner og skapte seg et «navn» innen sporten. Store navn i sporten var Tim March og Andy Ruffell. Forandringen fra race kjøring til freestyle kom i 1985. Da gikk det fra å skulle være sykler med krom rammer med deler I blått, svart eller rødt til ensfargede sykler, spesielle hjul med matchende dekker. Kanskje den mest ikoniske i denne epoken var de helt hvite Skyway-modellene, med sine berømte røde / blå dekaler, som traff fashion trenden på midten av 1980-tallet perfekt. Fordi BMX eksploderte inn i Storbritannias gatene så plutselig, var det kanskje uunngåelig at det ville medføre tilsvarende tempo når barna som syklet syklene, gikk ut av skolen og gikk på jobb. Dette var faktisk tilfellet, da i 1986/7 hadde salget i Storbritannia gått dramatisk ned. Men med den nye ATB eller “Mountain Bike” tok det igjen av og den ble den generiske voksen sykkelen, igjen fra California hvor den hadde begynt i midten 1970-tallet. Ettersom mountainbikes begynte å dominere, kom perioden da millioner av BMX-sykler som var solgt i tidlig / midten av 1980-tallet gikk gjennom sin “verdiløse” periode, som Raleigh Chopper hadde gjort under BMX-bommen. En ny topp i BMX kom på 1990-tallet, men motene hadde endret seg. Fargene var igjen endret og denne gangen kunne man ha topp sykler med motsatte farger fra 80 tallet. Nå skulle det være f.eks. flaskegrønn eller til og med brune rammer, svarte komponenter og generell mangel på visuell identifikasjon. Den opprinnelige britiske BMX-scenen var nå historie.